olie

Hvad skal jeg bruge til røde babykinder og udslæt?

Tips og råd til røde babykinder

I er ret mange, der har skrevet og spurgt til de røde babykinder, som typisk kommer på denne tid af året. Min søn har også været ramt og har fået en del udslæt i forbindelse med tandfrembrud. Derfor har jeg testet og testet for at se, hvad der fungerer bedst. Min søns udslæt har faktisk udfordret min hudterapeutiske viden en hel del, for det har ikke været lige sådan at få væk. Så derfor skal I have de tips og råd, der har gjort en forskel for os, selvom han stadig har noget udslæt, jeg forsøger at holde nede.

Salve, der kan bruges til det hele

Jeg har fra start brugt meget lidt på min søn – også i badet. Vi bruger så få produkter som muligt, men forsøger at fugte og nære huden med salve og olie, der minder så meget om hudens eget fedtlag som muligt. Her har jeg været utrolig glad for REN LYKKE multi-salve, som kan bruges til alverdens ting. Babykinder, røde babynumser, tørre pletter, rifter, tørre læber, ømme brystvorter mm. Der er altså ingen grænser (og kan bruges til hele familien).

Den indeholder blandt andet sheasmør, olivenolie og hampefrø. Salven indeholder ikke vand, hvilket er en fordel for babys kinder, når baby sover udenfor i kulden. Så ligger den og beskytter huden, hvilket har virket godt for os.

[PROD]multisalve[/PROD]

Babyolie uden skidt

Der er rigtig mange babyolier på markedet, der indeholder mineralske olier (Kan I huske dem? Ellers kan I læse om det her), hvilket jeg ikke anbefaler. Det er ikke naturligt og ej heller genkendeligt for huden. Jeg har brugt Ren Lykke børneolien, men slet ikke hver dag. Kun hvis han har været en smule tør, givet ham zoneterapi/massage eller et par dråber i badevandet af og til.

Jeg fik også et tip af min mor, da vi også af og til må ty til zinksalven, men som kan være en smule svær at få af igen. Her kan du gøre en vatrondel våd, komme lidt børneolie på og så tørre resterne af zinksalven væk.

[PROD]oekologisk-olie-til-boern-i-alle-aldre[/PROD]

Økologisk kropsolie til udslæt og rødmen

Hvis man har større udfordringer, som vi har haft, så har den økologiske kropsolie (jeg selv har sammensat) været min redning. Den dulmer irritation i huden og mindsker rødmen. Den fedter meget lidt, og derfor kan den smøres på huden flere gange om dagen.

Den indeholder bl.a. ricinusolie, som har en helende effekt på huden og jojobaolie, som lægger en meget let film over huden, der ikke tilstopper huden, men som beskytter den. Når huden er “ødelagt” af udslæt/meget rødmen, skal man tænke på, at huden har brug for en ekstra tyk “overfrakke”.

Bevidste valg på huden

Huden er vores største organ, og det er derfor ikke ligegyldigt, hvad man kommer på den. Her tænker jeg på tøjet, da det er helt tæt på huden. En babys hud (ja, måske også din egen) er sensitiv, og er tøjet farvet med skadelige kemikalier, og herved fyldt med tungmetaller, er det problematisk for både mennesket og miljøet, da de ophobes i kroppen og naturen.

Derfor vasker jeg alt tøj inden brug, køber tøj fra genbrugen (som jo så er vasket mange gange), og ellers er tøjet fra Dilling, min absolutte favorit. Her ved jeg, at der er tænkt over miljøet, det er bæredygtigt, de kære får, der leverer ulden, har det godt, de har flotte certificeringer som bl.a. GOTS, der betyder, at selve materialet er min. 95 % økologisk. Tøjet indeholder altså ingen dårlige kemikalier, der kommer tæt på (baby)huden. Jeg tror, vi vil blive forbavsede, hvis vi vidste, hvor meget dårlig kemi, der rent faktisk kan sidde i tøjet.

“Fik du læst “vil du have farlige kemikalier tæt på kroppen?”

Badevandet har også betydning

Varme bade er skønt, men for huden kan det virke udtørrende og irriterende (mere end den er i forvejen), så her kan det være en god idé at tilsætte få dråber børneolie. Men pas på! Badekarret kan blive glat af det. Olie i badevandet har gjort en rigtig stor forskel for os. Barnet skal ikke skylles efter badet, da de beskyttende ingredienser endelig ikke skal skylles af.

De bedste vilkår for huden indefra

Sidst, men ikke mindst, tænker jeg meget holistisk (pudsigt nok, så er jeg jo holistisk hudterapeut 😉 ), da hudens sundhed også kommer indefra. Min søn får derfor D-vitamin, da det er med til at styrke hans immunforsvar, fiskeolie, da det er med til at virke anti-inflammatorisk (dulme/mindske irritation i huden) og mælkesyrebakterier, der støtter hans fordøjelse og immunforsvar, som begge har stor betydning for hudens sundhed.

[PROD]nani-maelkesyrebakterier-frugtbidder[/PROD] 

Det blev et længere indlæg, men jeg håber I kan bruge nogle af de erfaringer, jeg har gjort mig.

Kærligst
Tina