hjemmebagte boller med smør

Hvad spiser den gravide (hud)terapeut?

Ja, det er jo så mig… Efter en del forespørgsler omkring min kost, nu hvor jeg er gravid, tænkte jeg, at det var på tide, at jeg kom i gang med indlægget.

Efter en hyggelig weekend med mine gravide veninder, var der selvfølgelig en masse snak om kost og graviditet generelt. Jeg synes dog, at min appetit og madlyst har været enormt svingende.

I starten af graviditeten forsøgte jeg at spise, som jeg plejede (uden komælk og gluten), men jeg måtte give op, da min krop bare skreg efter helt almindeligt brød.

Det holdt dog forholdsvis hurtigt op igen, men rugbrød har også være på favoritlisten og nej, det var heller ikke den glutenfrie variant.

Jeg har fra start været meget opmærksom på kvaliteten af maden og ikke mindst at købe økologisk.

Hvad spiser den gravide (hud)terapeut mon til dagligt?

Jeg har også været ret opmærksom på at få mine grøntsager, fordi jeg sagtens har kunne leve af rugbrødsmadder en hel dag. Det er bare ikke særligt givende, hverken for mig eller baby.

Derfor har jeg forsøgt at drikke grønne juice eller smoothies, hvor jeg kan gemme ret så mange grøntsager.

Grøntsager har nemlig ikke hittet hos mig eller mine gravide veninder. Jeg ved ikke, hvad det er, men det er bare kedeligt. Jeg ved jo bare godt, at kroppen har brug for en stor portion grøntsager hver eneste dag. Ellers får jeg klar besked fra kroppen, hvor jeg bliver træt, i dårligt humør og får hud med bumser og rødmen. Jeg forsøger derfor altid at starte dagen med en smoothie, sommetider sammen med noget grød af en slags. Det er lidt forskelligt, hvor meget jeg kan spise.

Min favoritsmoothie lige nu

  • En lille håndfuld ægte blåbær
  • En lille håndfuld solbær (fås sommetider danske i Rema)
  • En halv banan
  • En halv avokado
  • 4-5 små buketter broccoli
  • Evt. en lille håndfuld babyspinat
  • Saften fra en halv appelsin
  • En skvat citron saft
  • 2 tsk. chiafrø
  • 1 tsk sesamfrø (gerne lagt i blød natten over og skyllet)
  • 1 tsk. kokosolie
Hvad spiser den gravide (hud)terapeut mon til dagligt?

Til frokost spiser jeg ofte lidt usaltede nødder (eller nødder jeg selv salter med havsalt), og min favorit lige nu er macadamianødder, hvor jeg kværner havsalt helt fint og kommer nødder og havsalt i en beholder. Det er altså den rene fornøjelse! Så får jeg måske et æg til sammen med mine broccoliboller og måske et par gulerødder, hvis jeg kan lokke den gravide (mig!). Jeg tænker generelt meget i at få sundt fedt (nødderne), grøntsager, proteiner (æg), og kulhydrater (broccolibollerne).

Om eftermiddagen kan det være lidt frugt sammen med en halv avokado og måske lige et par nødder igen. Eller et par stykker mørk øko chokolade (som vist egentlig ikke er det bedste for baby) eller en almindelig glutenfri bolle.

Det kunne jo så også være et stykke rugbrød 😉 Til den søde tand, så er mine bananmuffins også suveræne. Jeg burde også spise mere kød, men jeg er bare ikke god til det.

Jo lidt kylling, måske, eller kød “gemt” i lasagne, men ellers er jeg bare ikke meget til det. Så forsøger jeg at få lidt alternativer, hvor disse veggideller virkelig er et hit. 😉

Risretter er også et hit, tærter eller lasagne med pastaplader lavet på ærte/linser. Jeg har dog fået forbud mod at lave lasagne flere gange i ugen af min kæreste. 😉

Hvad spiser den gravide (hud)terapeut mon til dagligt?
Hvad spiser du som gravid? Har dine madvaner ændret sig?

Kærligst
Tina