hvedemel, sukker og mælk

Er glutenfrit besværligt eller hvad?

img_5791

Mange tror, det er besværligt at leve glutenfrit – og JA, det kan også være svært, specielt i begyndelsen. I starten tror du, at du skal “nøjes” og undvære alt fra brød til kage, hvilket du slet ikke behøves. Det bedste råd er at tage et skridt af gangen og google dig til en masse opskrifter.

Det er i hvert fald sådan, jeg gjorde i starten, da jeg fandt ud af, at jeg ikke tåler gluten, kun i meget små mængder og i begrænset omfang. Gluten gør mig træt, det giver mig mavepine og rigtig træls hud med bumser. Ja, jeg bliver ligefrem lidt småtrist! 

Jeg får lynhurtigt besked, hvis jeg ikke har taget mig nok af mig selv. Når kroppen sender dig et signal, som bumser eller gentagne hovedpine, så er det her, vi skal forsøge at finde ud af, hvorfor kroppen gør, som den gør, i stedet for at tro “at det bare er sådan, du er”.

(Glutenfri chokoladeboller)
(Glutenfrie chokoladeboller)

Den svære del af at leve glutenfrit er, når du skal spise ude eller hos andre. Mange har fordomme og ikke mindst spørgsmål til, HVORFOR man dog ikke spiser gluten. Hvis jeg er ude at spise og kan se, der kommer brød rundt, springer jeg bare over. Det er der ingen, der tænker over. Det er mere til fødselsdage eller lignende, hvor jeg sagtens kan finde på at ringe i forvejen og høre, hvad menuen står på, og så tager jeg selv lidt hjemmebag med. Jeg tager altid lidt mere med, fordi der typisk er flere, der egentlig gerne liiige vil smage 🙂

Måske synes du, det er mærkeligt og pinligt, men personligt har jeg alt for længe spist almindeligt brød, fordi jeg så var “fri” for spørgsmål, men så fik jeg også hård betaling kort tid efter indtagelse af gluten, næste dag eller helt op til tre dage efter. Det er bare ikke det værd for mig længere.

Lad det ikke stresse eller irritere dig, hvis du har lyst til at prøve at leve glutenfrit eller måske bare mindske indtaget en smule. Tag hele tiden et skridt af gangen, og pludselig synes du, det er nemmere og nemmere. Det hører jeg også rigtig ofte fra mine klienter, som i starten synes, det er hamrende svært, men som også bliver overrasket over, hvor nemt det bliver med tiden. 

Jeg bager selv mit brød, da det er nemmest, bedst og SUNDEST. Glutenfrit købebrød kan gemme på meget salt, dårlig olie og sukker. De nemme havreboller kan du se HER eller opskriften på pizza HER. Hvis du ønsker noget glutenfrit, så tag forbi din lokale helsekostbutik, og spørg dem til råds. De har et hav af muligheder.

(Glutenfri pizza)
(Glutenfri pizza)

Derudover øver jeg mig hver eneste dag på at spise endnu flere grøntsager frem for at spise bød hver evig eneste dag. Vi spiser meget brød i Danmark, men grøntsager er bare bedre for kroppen på alle mulige måder. Jeg sniger grøntsager ind alle vegne – ja ja, nogle gange synes min kæreste, det er lige til den gode side 😉

Hvad, synes du, er sværest ved at leve glutenfrit?

Og husk nu på.. Alt med måde og ingen fanatisme – det gør os bare stressede 🙂

Kærligst Tina