økologisk smør og smørolie

De kalder det flydende guld!

Hvad er sundt fedt?

Jeg skriver ganske ofte om sundt fedt, og om HVAD sundt fedt er, fordi jeg fornemmer, at der er mange, der er usikre omkring det. Det er et emne, som er meget vigtigt, og derfor kommer der også lige et ekstra fif til dig i dag.

En rigtig økologisk kærnet smør er klart den bedste smør at fortrække efter min mening. En smørbar version er et blandingsprodukt, og er altså et NO-GO, hvis du ønsker en sundere udgave af dig selv 😉

Hvis du ligefrem ønsker det bedste af det bedste, ja man kalder det for "flydende guld", så er det den rene smørolie, der findes i smørret, som du skal spise. Det er ganske nemt at lave og (efter min mening) hamrende sundt.

Økologisk kærnet smør (og alt andet smør) indeholder mælkeprotein, og dette mælkeprotein har mange svært ved at fordøje, og det kan irritere fordøjelsen. Selve smørolien indeholder både D, E og K-vitamin, som er kraftige antioxidanter (de der stærke indre soldater, der beskytter og passer godt på din krop).
Smørolien har også en meget lindrende effekt på fordøjelsen, fordi den øger mavens produktion af mavesyre, som vi bruger til at fordøje maden med. Mange har nemlig for lidt, selvom mange tror, at de har for meget. Symptomerne ligner hinanden. 

Smørolie fugter efter min mening også huden indefra og er derfor suveræn til en tør og måske endda irriteret hud. Smørolien indeholder nemlig anti-inflammatoriske egenskaber, som vil dæmpe rødmen og irritation i huden. Det har jeg selv oplevet i min egen hud. 

Du laver det flydende guld ved at tage en smørpakke som vist på øverste billede. Derefter varmer du den op svagt op, så smørret smelter. Så vil smørolien flyde ovenpå, og det hvide mælkeprotein vil falde til bunds.

Så kan du forsigtigt hælde smørolien over i en anden beholder. Nogle vælger at si det, men det gør jeg ikke. Jeg hælder bare direkte fra gryden og over i et glas.
Her kan du se mælkeproteinet, og det smider du bare ud. 

smør

Lad så smørolien køle af med åbent låg i køleskabet (kom låget på, når den er kølet af) og brug den eks. til at stege i eller over rodfrugterne, når de kommer ud af ovnen. MUMS!

Jeg bruger det også meget, når jeg laver sød kartoffelmos – og den får du opskriften på inden længe. 

Kærligst Tina