Jeg havde lige glemt, at det faktisk er nu, der er ramsløg i skoven. Derfor måtte jeg i skoven og hente en masse, fordi det smager skønt som pesto eller finthakket i en økologisk kærnet smør.
Det har en kraftig hvidløgsduft og -smag, så du kan genkende ramsløg ved at dufte til det. Tænk lige, at du kan lave pesto for meget små penge! Det kan jeg lide! 🙂
Til en stor portion pesto brugte jeg
- 3 store bundter ramsløg
- Saften fra en citron
- 1 dl finthakket mandler
- 1 tsk. Herbamare urtesalt (eller havsalt)
- 1 dl. koldpresset økologisk olivenolie
Sådan gør du
- Hak mandlerne fint, evt. i en minihakker
- Skyl ramsløgene godt, hak dem groft
- Kom nu ramsløg og olivenolie i blenderen eller minihakkerne (evt. lidt ramsløg ad gangen)
- Kom saften fra en økologisk citron i blenderen sammen med en lille tsk. Herbamare salt (eller havsalt)
- Kom til sidst de hakkede mandler i, og smag den til evt. med lidt mere citronsaft samt salt.
Sidste år kom jeg en smule manchegoost i, og det smagte himmelsk. Pestoen er nemlig ret stærk, så den kan sagtens holde til lidt manchegoost. 🙂
Håber I nyder påsken!
Kærligst
Tina
