Mad uden komælk og gluten
Jeg er jo ikke en madblog som sådan, men jeg får mange spørgsmål omkring, hvad jeg spiser, og hvordan jeg dog kan leve uden komælk og gluten.
Det gør jeg heller ikke 100 %, men herhjemme bruger jeg det aldrig, da jeg synes, det er spændende at finde andre lækre alternativer.
Jeg reagerer ret hurtigt på komælk, hvor jeg får sensitiv hud og også tendens til eksem/udslæt i ansigtet. Små mængder er okay, men jeg anbefaler ikke, man at får det samme hver eneste dag.
Desværre ser jeg ofte hos mine klienter, at de får komælk og gluten hver eneste dag. Måske denne ret kunne inspirere dig?
I aften blev det til en quinoaret med frisk spinat og “flødesovs”. Det var utrolig nemt og meget velsmagende.
Opskriften til 2-3 personer
- 5 dl cashewfløde
- 2 dl ukogt quinoa
- 4-5 små fed hvidløg
- 1 løg
- 4 stk. forårsløg (kun den hvide ende, den grønne gemmes til pynt)
- 150 g broccoli (jeg havde kun frossen)
- 1 dl pillede økologiske edamamebønner (vælg altid økologisk!)
- En krukke frisk basilikum
- Saften fra 1/2 lime
- 2 store frisk håndfulde spinat (frossen kan også bruges, men gerne frisk)
- 1 tsk. rosmarin
- 1 tsk. oregano
- 2 tsk. havsalt
- Friskkværnet peber efter smag
- Øko smør til stegning

Sådan gør du
- Har du ikke lavet cashewfløde på forhånd, skal du have cashewnødder lagt i blød i koldt vand 1-4 timer inden brug
- Skyl quinoa grundigt, og kog efter anvisning på pakken
- Snit nu løg, hvidløg og den hvide ende af forårsløg, og svits det på panden i 1 spsk kærnet øko smør
- Tilsæt broccoli, spinat, basilikum og edamamebønner
- Kom krydderrier samt havsalt, peber ved plus limesaften
- Til sidst tilsætter du cashewfløden og varmer det forsigtigt op. Det skal ikke koge, da det kan skille, men burde ikke gøre det ved svag opvarmning*
*Jeg blandede quinoa i flødesovsen på panden, men næste gang vil jeg blot komme quinoa på tallerkenen og derefter hælde flødesovsen over. Er du vild med risotto, skal du næsten prøve at blande det hele sammen på panden 🙂
Top retten med sesamfrø og fintsnittet forårsløg (de grønne ender du har tilbage). Vi fik også øko frilandskylling til, men det er slet ikke et must.
Jeg kunne sagtens spise retten uden, og der er stadig gode proteiner i retten uden kylling 😉
Velbekomme!
Kh Tina