grøn persille pesto

En grøn og skøn persillepesto

Brug denne pesto til alt – det gør jeg i hvert fald! Jeg bruger ofte mange forskellige krydderurter og blender det hele.

Lav en stor portion, så du har det hele ugen. Typisk bruger jeg mest af basilikum og persille. Krydderurter som salvie, ramsløg, oregano, purløg, citronmelisse, timian og estragon bruger jeg lidt mindre af. Sommetider ryger der også lidt rucola i.

Denne pesto er lavet kun af persille, og opskriften er nogenlunde sådan

  • Et STORT bundt persille med stilke
  • 2 spsk. let ristede pinjekerner/mandler/græskarkerner (kan udelades)
  • Citronsaft fra en lille halv citron
  • Salt (Jeg bruger flagesalt eller havsalt)
  • Et lille hvidløg
  • 25-30 g manchego ost (En gedeost som smager lidt som parmesan – min favorit)
  • 1 dl olivenolie (Måske mere, alt efter hvilken konsistens du ønsker)

Det hele blendes og stilles på køl, da den smager bedst kold, og når den har trukket nogle timer. Persille indeholder store mængder C-vitamin, som kan være med til at bekæmpe inflammation i huden. I det hele taget er persille lidt af en super food, og så smager det jo også skønt! 

Kh Tina